گاز نخوردن ماشین

امداد گران ما در امداد خودرو امدادخبر در این مقاله دلایل گاز نخوردن خودرو را بررسی می کنند.

شاید گاهی اوقات برای شما پیش آمده باشد که متوجه گاز نخوردن ماشین خود شده باشید. یعنی پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید اما ماشین همانند دفعات قبل و حالت عادی گاز نمی خورد.

گاز نخوردن ماشین در اکثر مواقع می تواند شما را از هدف اصلی که رانندگی با ماشین است دور کند و گاهی اوقات نیز می توان کج دار و مریز با آن کنار آمد.

علل مختلفی می تواند باعث گاز نخوردن ماشین شود که در ادامه‌ی این مقاله به آنها اشاره می کنیم:

خرابی فیتلر هوای ماشین

کثیف شدن انژکتور خودرو

خرابی سنسور دور موتور

خرابی مپ سنسور

خرابی سنسور دریچه گاز دستی

خرابی سنسور دریچه گاز برقی

مشکل در ECU خودرو

در صورت بروز این مشکل و گاز نخوردن ماشین می توانید با امدادگران ما در امداد خودرو امدادخبر تماس بگیرید.

در ادامه این مقاله به بررسی و شرح تک تک عوامل بالا می پردازیم:

خرابی فیلتر هوای ماشین

وقتی می خواهیم در مورد علل گاز نخوردن ماشین صحبت کنیم، اولین و مهمترین عامل می تواند خرابی فیلتر هوا ماشین باشد.

اولین بار، فلسفه وجودی فیلتر هوا در خودرو با توجه به وجود ذرات گرد و غبار در هوای محیط و امکان ورود این ذرات به داخل موتور خودرو، احساس شد. بطوریکه در نبود این فیلتر امکان آسیب دیدن موتور وجود دارد.

در این مقاله منظور ما از خرابی فیلتر هوا، بیشتر کثیف شدن فیلتر است نه پاره شدن آن.

کثیف شدن فیلتر هوا باعث کاهش عبور جریان هوا شده و نتیجه آن عدم کارکرد صحیح فرایند احتراق موتور می باشد که این خود مسبب محدود شدن دور موتور خودرو می شود.

گاز نخوردن ماشین / خرابی فیلتر هوا

خرابی پمپ بنزین خودرو

دومین علت رایج گاز نخوردن ماشین ، وجود مشکل در پمپ بنزین آن می باشد.

پمپ بنزین مجموعه ای است که وظیفه رساندن سوخت از باک خودرو به موتور آن را بر عهده دارد. وقتی سوئیچ را باز می کنید در یک الی سه ثانیه اول صدایی به گوش می رسد که همان صدای فعال شدن پمپ بنزین خودرو است.

پمپ بنزین را به منظور اینکه خنک بماند درون باک بنزین تعبیه کرده اند تا با یک مایع در تماس باشد. اگر در فصول گرم سال با گاز نخوردن ماشین روبرو شده باشید می توانید به عملکرد صحیح پمپ بنزین خودرویتان شک کنید، زیرا در این فصل به دلیل گرما، فشار زیادی به پمپ بنزین می آید که به محض توقف خودرو عوارض آن آشکار می شود و هنگامی که می خواهیم خودرو را برای بار دیگر روشن کنیم، عمل سوخت رسانی توسط پمپ بنزین انجام نمی شود و امکان روشن شدن خودرو وجود ندارد.

مخصوصا زمانی که سطح سوخت درون باک خودرو پایین باشد و بنزینی برای خنک کردن پمپ بنزین ماشین وجود نداشته باشد، این اتفاق تشدید می شود. پس پیشنهاد می شود برای عملکرد بهتر پمپ بنزین، سوخت کافی درون باک خودرو موجود باشد.

وجود ناخالصی ها در بنزین نیز می تواند باعث فرسودگی پمپ بنزین ماشین و در نهایت گاز نخوردن ماشین شود.

همانطور که گفته شد اکثرا خرابی پمپ بنزین بعد از حرکت مداوم خودرو و در زمانی که قصد داریم خودرو را پس از مدت کوتاهی خاموش بودن، دوباره استارت بزنیم اتفاق می افتد. همانند زمانی که در مسافرت ها برای استراحتی کوتاه توقف می کنید. در صورت بروز چنین مشکلی می توانید از امدادگران ما در امداد خودرو امدادخبر کمک بگیرید. برای درخواست امداد کلیک کنید.

 

کثیف شدن انژکتور ماشین

انژکتور ها در اصل همان سوخت پاش های خودرو هستند. تقریبا هیچ روش مطمئنی برای اطلاع از وضعیت سلامت انژکتورها وجود ندارد مگر اینکه به صورت دستی  وارد عمل شویم و نازل های سوخت پاش را بررسی کنیم. برای بررسی انژکتورها باید از دستگاه مخصوص به آن استفاده کرد که آزمایش جریان سوخت روی آن ها را انجام می دهد.

کثیف شده انژکتور نیز بیشتر در مسیرهای کوتاه و درون شهری اتفاق می افتد، زمانی که خودرو درسیکل خاموش و روشن شدن های مکرر قرار بگیرد.

کثیف شدن انژکتور باعث پاشش ناقص سوخت بین سیلندرها و در نتیجه گاز نخوردن ماشین در این مواقع می شود.

همچنین اگر احتراق موتور به دلیل عملکرد نادرست انژکتور به مشکل بخورد، قدرت موتور تحت الشعاع قرار می گیرد و خودرو شتاب کافی را نخواهد داشت.

گاز نخوردن ماشین / کثیف شدن انژکتورها

خرابی سنسور دور موتور

از دلایل شایع گاز نخوردن خودرو، خرابی سنسور دور موتور خودرو است. در خودرو های قدیمی، دلکو وظیفه ی سنسور دور موتور را انجام می داد .

کارکرد این سنسور، محاسبه زمان جرقه، محاسبه دور آرام و تشخیص حالت موتور است. اگر در هر کدام از این وظایف مشکل به وجود بیاید، باعث گاز نخوردن ماشین می شود.

در صورتی که سنسور دور موتور خراب شود، راکثر خودروها امکان روشن ماندن ندارند، البته در بعضی از خودروها اتفاقی که می افتد فقط این است که دور موتور پایین می آید.

 

خراب شدن مپ سنسور

زمانی که پدال گاز خود را فشار می دهید، نیاز است تا هوای بیشتری به موتور وارد شود. این سنسور اطلاعات لازم در مورد حجم هوای وارد شده به موتور خودرو را به ECU ارسال می کند و این ECU  است که تصمیم می گیرد که دریچه هوا را چگونه کنترل کند. در صورت کارکرد غیر معمول مپ سنسور هوای کافی ( بخوانید اکسیژن کافی) به موتور برای انجام فرایند احتراق نمی رسد. این خود باعث گاز نخوردن ماشین می شود. این اتفاق بیشتر در ارتفاعات صورت می پذیرد.

 

خراب شدن سنسور دریچه گاز دستی

نام دیگر این سنسور، پتانسیومتر دریچه گاز است. این سنسور در خودروهایی است که هنوز از سیستم قدیمی برای پدال گاز خودرو استفاده می کنند. زمانی که دریچه گاز خراب شود، درب دریچه گاز باز می شود اما این باز شدن به ECU منتقل نمی شود تا پاشش سوخت روی سیلندرها صورت بگیرد. این زمانی است که ما پا را روی پدال فشار می دهیم اما میزان پاشش سوخت به سیلندرها تغییری نمی کند و در واقع عملیاتی در موتور ایجاد نمی شود.

 

خراب شدن سنسور دریچه گاز برقی

در خودرو های جدیدتر از پدال دریچه گاز برقی به جای روش قدیمی استفاده از سیم، جایگزین شده است. در این سیستم نیز با فشردن پدال گاز، دریچه گاز باز می شود و به ECU  اعلام می شود که باید پاشش سوخت بیشتری به سیلندرها داشته باشد. گاهی در بعضی از مواقع ماشین ها به علت خرابی سیم کشی و یا پدال گاز و یا موتور دیچه گاز، با فشردن پدال گاز دور موتور از یک محدوده بالاتر نمی رود که اصطلاحا حالت مود روی خودرو ایجاد شده است. با تعویض این قطعه می توان از تمام ظرفیت خودرو استفاده کرد. در صورت بروز مشکل در خودرو خود می توانید با امدادگران امداد خودرو امداد خبر تماس بگیرید تا برای امداد در محل شما حاضر شوند. برای درخواست امداد کلیک کنید.

 

در بعضی از منابع دیگر  دلایل دیگری نیز برای گاز نخوردن ماشین نام برده اند که دلایل قانع کننده ای نیستند و ما دفاعیات خودمان را ارائه می دهیم، مانند:

خرابی دیسک و صفحه :

در این حالت ماشین همانند گذشته گاز می خورد اما حرکتی از سوی ماشین اتفاق نمی افتد. در واقع در این حالت انتقال نیرو از موتور به گیربکس صورت نمی گیرد.

کارایی نامناسب استپر موتور :

کارکرد این جزء خودرو در دور موتور های آرام ماشین است؛ در واقع زمانی که پای راننده اصلا روی پدال نیست که بخواهد گاز بدهد

وجود مشکل در کمپرس سیلندر :

در این حالت نیز اصلا ماشین روشن نمی شود که بخواهد گاز بخورد یا نه.

اتمام روغن موتور :

در صورت اتمام روغن موتور، اتفاقی که می افتد قفل شدن موتور است و خودرو اصطلاحا یاتاقان می زند.

این چهار دلیل که در بالا ذکر شد را نمی توان به عنوان دلایل گاز نخوردن خودرو مطرح کرد.

اشتراک گذاری این مقاله

مقاله بعد رو از دست نده
امداد خودرو نیشابور
مقاله قبل هم مفیده
امداد خودرو مشهد
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
درخواست امداد خودرو

برای درخواست امداد کلیک کنید.

درخواست امداد
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x