جوش آوردن ماشین

گاهی دمای مایع خنک کننده خودرو از حد معمول خود بالاتر می رود و باعث جوش آوردن ماشین می شود. حد معمول دمای مایع خنک کننده خودرو در شهر ، آستانه شروع به کار و پایان کار فن خودرو در دور آرام آن است؛ که تقریبا حدود نود درجه سانتی گراد است. در جاده ها نیز آستانه دمای تعریف شده برای ترموستات نصب شده بر روی خودرو حدود هشتاد درجه است. در صورت افزایش دمای مایع خنک کننده و تخطی آمپر از این معیار های باید به دنبال ایراد گشت.

ایرادات رایج برای این مسئله شامل

  • عدم کارکرد صحیح سیستم فن خودرو

  • عملکرد نادرست ترموستات

  • کثیف بودن رادیاتور

  • پایین بودن تراز سطح مایع خنک کننده در رادیاتور

 همچنین از دیگر ایرادات میتوان به 

  • نشت مایع خنک کننده به بیرون از سیکل سرد کننده خودرو

  • تخریب واشر سرسیلندر خودرو

  • گرفتگی کاتالیست اگزوز خودو و عدم خروج کافی دود

 اشاره کرد.

عدم کارکرد صحیح سیستم فن خودرو

آستانه کار کرد فن خودرو را به خاطر داشته باشید و همواره در صورت بالا رفتن آمپر ، کارکرد آن را چک نمایید. در صورت عدم کارکرد صحیح باعث جوش آوردن ماشین میشود که باید  فیوزهای رله های فن موتور فن مورد بازرسی قرار گیرد.

عملکرد نادرست ترموستات

عملکرد صحیح ترموستات را از طریق گردش آب موتور در رادیاتور چک کنید. همواره بایستی همه نقاط  رادیاتور به یک اندازه گرم باشد. در صورت بالا رفتن آمپر و خنک بودن شبکه های رادیاتور حتما ترموستات خودرو باید چک شود.

کثیف بودن رادیاتور

کثیف بودن رادیاتور نیز از عوامل بالا بودن دمای مایع خنک کننده خودر و آمپر است. این عامل خود را زمانی بروز می دهد که شما در شهر و دورهای پایین موتور مشکل در آمپر ندارید ولی در دورهای بالای موتور و در جاده دمای مایع خنک کننده خودرو شما بالا می رود. در چنین مواقعی باید رادیاتور خودرو را از نظر گرفتگی شبکه های رادیاتور کنترل نمایید.

جوش آوردن ماشین
جوش آوردن ماشین

پایین بودن تراز سطح مایع خنک کننده در رادیاتور

پایین بودن تراز سطح مایع خنک کننده و مخزن اضافه باعث نوسان دمای این مایع شده و در آمپر با نقص در سیستم خنک کننده مواجه می شوید.

تخریب واشر سرسیلندر خودرو

تخریب واشر سرسیلندر ( سوختن واشر سرسیلندر ) از دیگر عوامل خطا در آمپر و بالا رفتن دمای مایع خنک کننده و در نهایت جوش آوردن ماشین است. واشر سرسیلندر یک واسط  بین قسمت فوقانی و تحتانی موتور خودرو می باشد که در صورت شل شدن پیچ های سرسیلندر و رخنه آب ، روغن و یا کمپرس سیلندرها به یکدیگر ، اصطلاحا واشر سرسیلندر می سوزد. سوختن واشر سرسیلندر شش حالت دارد. که در مقاله بعد به توضیح آن می پردازیم.

علائم و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر 

در زمان سوختن واشر سرسیلندر دمای مایع خنک کننده معمولا بالا می ایستد ، شیلنگ های رادیاتور و بخاری خودرو متورم می شوند و تحت فشار قرار می گیرند ، سیستم خنک کننده مکررا هوا می گیرد و در درب رادیاتور گِل قهوه ای و در درب روغن موتور کف سفید و شبیه به ماست مشاهده می شود ، موتور خودور به صورت یکنواخت کار نمی کند و عملکرد آن با مشکل روبرو می شود. در این موقعیت باید به نمایندگی یا تعمیرگاه اعزام شود تا ایراد مرتفع گردد. شما می توانید برای رفع این مشکل خودروی خود با امداد گران امدادخبر تماس بگیرید.

گرفتگی کاتالیست اگزوز خودو

گرفتگی کاتالیست اگزوز نیز از دلایل افزایش دمای مایع خنک کننده خودرو و جوش آوردن ماشین است که با کاهش کشش ، قدرت و در نهایت سرعت خودرو همراه است. در صورت بروز چنین ایرادی باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و اگزوز را مورد بازبینی قرار دهید. امدادخبر در تعمیرگاه های مجهز و تخصصی در خدمت شماست. برای دریافت خدمات تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

مقاله بعد رو از دست نده
نشت روغن
مقاله قبل هم مفیده
امداد خودرو سبزوار
5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاهات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
درخواست امداد خودرو

برای درخواست امداد کلیک کنید.

درخواست امداد
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x